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청소년 흡연 줄이려면 담뱃갑 그림 'ㅇㅇㅇ해야'(To reduce teenage smokers, it's important to 'ㅇㅇㅇ' warning labels on cigarette packs)
작성자 대외협력과 작성일 2022-07-14
조회수 712
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청소년 흡연 줄이려면 담뱃갑 그림 'ㅇㅇㅇ해야'(To reduce teenage smokers, it's important to 'ㅇㅇㅇ' warning labels on cigarette packs)
대외협력과 2022-07-14 712

믿을만한담뱃갑 경고, 청소년 흡연 줄인다

- 부경대 허원빈·오영삼 교수팀, 중독분야 국제학술지에 발표


△ 허원빈 교수와 오영삼 교수

 

 

청소년 흡연자가 담뱃갑의 경고 그림과 문구를 얼마나 믿느냐가 흡연 감소에 영향을 미친다는 연구 결과가 나왔다.

 

중독·사회복지 전문가인 국립부경대학교 사회복지학전공 허원빈, 오영삼 교수는 논문 한국 청소년의 사회적 영향요인과 흡연 행동 간 담뱃갑 믿음성의 매개 효과 분석<국제 정신건강 및 중독 저널(International Journal of Mental Health and Addiction)>(IF: 11.555)에 최근 게재했다고 밝혔다.

 

이 논문이 실린 <국제 정신건강 및 중독 저널>은 국제적 권위를 가진 SSCI 등재 저널 가운데 지난해 기준 약물중독 분야 1(Journal Impact Factor/Journal Citation Indicator 기준) 올라 있는 저명 학술지다.

 

부경대 교수팀의 연구에 따르면 담뱃갑의 경고 그림과 문구를 정말로 믿는 청소년은 두려운 감정이 인지로 전달돼 금연할 가능성이 커지는 것으로 나타났다.

 

연구팀은 제14회 한국청소년위험행태조사(2018) 결과에서 13~18세의 한국 청소년 흡연자 3,151명의 연구 표본 데이터를 분석해 이 같은 연구 결과를 얻었다.

 

연구팀은 청소년 흡연에 영향을 미치는 요인을 개인적(가정·친구·간접흡연 등), 사회적(담배광고·금연광고·금연교육 등) 요인으로 구분하고, 이 요인들이 흡연에 미치는 과정에 믿음성(believability)’이 중요한 역할을 한다는 것을 확인했다.

 

분석 결과 담뱃갑 경고 그림과 문구를 보는 것만으로 흡연 감소 효과가 발생하는 것이 아니라 두려움이나 무서움과 같은 정서에 먼저 작용한 뒤 인지(금연 의도)에 작용하게 되는데, 이 과정의 주요 매개체가 믿음성이었다.

 

담뱃갑 경고 그림과 문구로부터 느낀 부정적 감정이 흡연자의 인지에 작용하기 위해서는 흡연자가 담뱃갑 경고 그림과 문구를 믿을만한것으로 받아들여야 한다는 것이다.

 

허원빈 교수는 연구 결과 청소년에게 친구나 가족 등 흡연자가 영향을 미쳐도 담뱃갑 그림이나 문구를 더 강하게 믿으면 흡연 요인이 줄어들 가능성이 크다.”라고 말했다.

 

오영삼 교수는 이번 연구는 담뱃갑 그림과 문구가 사회복지 측면에서 어떻게 활용될지, 중독과 사회복지 간 관계에 대한 실증적인 분석이 이루어졌다는 의의가 있다.”라고 밝혔다. <부경투데이>

 

'Reliable' cigarette pack warnings reduce smoking among teenagers

- A team led by prof. Her Won-Bin and Oh Young-Sam from PKNU published in an international academic journal on addiction

 

A study found that the degree to which teenage smokers trust the warning images and text on cigarette packs have effects on the reduction in smoking rates.

 

Professor Her Won-Bin and Oh Young-Sam from the department of social welfare at Pukyong National University, who are experts in addiction and social welfare, published a paper 'Examining the mediating effect of believability on the relationship between social influences and smoking behavior for smoking cessation among Korean youths' in the <International journal of mental health and addiction> (IF: 11.555).

The <International journal of mental health and addiction>, where this paper is published, is a well-known academic journal that ranked first in the field of drug addiction (Journal impact factor/journal citation indicator) as of last year among SSCI-registered journals with international authority.

 

According to the research results of the professor's team from Pukyong National University, teenagers who truly believe the warning images and texts on cigarette packs are more likely to quit smoking as their fearful feelings are transmitted to their cognition.

The research team concluded this study result by analyzing the study sample data of 3,151 Korean youth smokers aged 13 to 18 in the 14th national youth risk behavior surveys (2018).

 

The research team divided the factors influencing youth smoking into personal (family, friends, secondhand smoke, etc.) and social factors (cigarette advertisement, anti-smoking campaign, nonsmoking education), and found that 'believability' plays an important role in the process of these factors on smoking.

As a result of the analysis, it was found that just looking at the warning labels on the cigarette packs caused a smoking reduction effect, and that it worked first on emotions such as fear and horror, and then on cognition (intention to quit smoking), and the key mediator in this process was 'reliability'.

 

For the negative emotions from the warning images and texts on cigarette packs to act on the smoker's cognition, the smoker must accept it as 'reliable'.

 

Professor Her Won-Bin said, "The study found that even when friends and family smokers influence adolescents, a stronger belief in the warning image or text of a cigarette pack is more likely to reduce the smoking factor."

 

Professor Oh Young-Sam said, "This study is meaningful in that it conducted an empirical analysis of how the pictures and phrases of cigarette packs will be used in terms of social welfare and the relationship between addiction and social welfare." <Pukyong Today>