내가 원하는 전공 직접 만드는 방법은? (How do I create the major I want on my own?) | |||
작성자 | 대외협력과 | 작성일 | 2024-02-27 |
조회수 | 298 |
내가 원하는 전공 직접 만드는 방법은? (How do I create the major I want on my own?) | |||||
대외협력과 | 2024-02-27 | 298 |
타 대학·무크 강의까지 넣어 학생이 전공 직접 ‘설계’
- 국립부경대, ‘학생설계전공’ 확대 … 39개 전공 개설 운영
국립부경대학교(총장 장영수)는 학생이 직접 설계하면 복수전공으로 개설해 주는 ‘학생설계전공’을 확대한다고 밝혔다.
국립부경대는 지난 2022년부터 학생설계전공 운영을 시작한 데 이어 올해 1학기에는 모두 39개 전공을 개설해 운영한다.
학생설계전공이란 기존 전공을 선택해 이수하는 일반적인 복수전공과 달리, 학생이 직접 2개 이상의 전공 교육과정을 융합해 설계하는 방식이라 기존에 없던 새로운 전공이 만들어진다.
신소재시스템공학전공을 주전공으로 이수하는 학생이 의공학전공, 생물공학과, 미생물학과의 교육과정을 융합해 ‘의생명공학 학생설계전공’을 직접 설계해 복수전공으로 이수하는 방식이다.
특히 올해는 학내 다른 전공의 교육과정을 융합하는 데 그치지 않고, 타 대학 강의는 물론 온라인 공개 강의(무크)까지 넣어 새로운 전공을 설계, 개설하는 사례도 등장했다.
일본어문학전공의 한 학생은 학내 일본학전공, 영어영문학전공은 물론, 동서대의 영상애니메이션학과의 강의까지 넣어 ‘글로벌애니메이션융합 학생설계전공’을 설계했다. 글로벌자율전공학부(경영학전공) 학생은 학내 법학과, 국제학전공, 국제개발협력학전공, 정치외교학과에 더해 부산대 독어독문학과의 강의를 넣어 ‘외무행정학 학생설계전공’을 설계하기도 했다.
방학 중 계절학기를 이용해 타 대학 강의를 듣는 경우는 종종 있지만 전공에까지 편성해 이수하는 것은 이례적이다. 국립부경대는 각 대학의 특성화 강점을 융합해 전공을 개설하는 이번 사례로 글로컬대학30 사업 등에 시너지 효과도 기대하고 있다.
이와 함께 국어국문학과 학생은 학내 휴먼ICT융합전공, 언론정보전공과 함께 온라인 공개 강의 플랫폼 중 하나인 코세라의 강의를 교육과정에 편성해 ‘실감콘텐츠기획 학생설계전공’을 설계하기도 했다. 온라인 공개 강의를 이수해도 전공학점으로 인정해 주는 사례다.
국립부경대는 지난해 학생설계전공 공모전을 개최한 데 이어, 올해는 학생설계전공을 주전공으로까지 개설해 이수하는 방안을 검토하는 등 학생들의 자기주도학습 능력 향상과 전공 선택권 보장, 교육과정 운영 참여 확대 등을 위해 학생설계전공을 확대 운영할 계획이다. <부경투데이>
Students can ‘design their own major’ by including lectures from other universities and MOOCs
- PKNU expands 'student-designed majors, plans to open and operate 39 majors
Pukyong National University (President Jang Young-Soo) announced that it is expanding the 'student-designed major', which allows students to design their own double major.
Pukyong National University began operating student designed majors in 2022 and will open and operate a total of 39 majors in the first semester of this year.
Unlike a typical double major that a student selects and completes an existing major, a student-designed major is a method in which the student designs the curriculum by combining the curriculum of two or more majors, creating a new major that did not exist before.
For example, students majoring in advanced materials and systems engineering as their main major design their own 'biotechnology medical engineering student designed major' by combining the curriculum of the biomedical engineering major, department of biotechnology and department of microbiology, and complete the course as a double major.
Particularly this year, there were cases where students not only integrated the curriculum of other majors on campus, but also designed and opened a new major by including lectures from other universities as well as online open lectures (MOOC).
A student majoring in Japanese language and literature designed the 'interdisciplinary self-designed major in global animation' by incorporating not only the on-campus Japanese studies and English literature major, but also lectures from the department of video and animation at Dongseo university. A student in the global & interdisciplinary studies (business administration) designed the 'foreign affairs and public administration student-designed major' by incorporating lectures from the department of German language and literature at Busan national university in addition to the department of law, international studies, international development and cooperation studies, and political science and diplomacy.
There have been many cases where students take classes at other universities during the summer semester, but it is unusual for them to organize their majors and take them directly. Pukyong National University is also expecting a synergy effect in the project glocal university 30, through this case of opening a major by combining the specialized strengths of each university.
In addition, a student in the department of Korean language and literature designed the 'realistic content planning student designed major' by incorporating lectures from Coursera, one of the online open lecture platforms, into the curriculum along with the transdisciplinary studies on human ICT and mass communication studies. This is an example of a school recognizing major credits even if students complete online open lectures.
Pukyong National University plans to expand its student-designed major following last year's holding of a student-designed major contest, this year the university reviewing ways to open and complete student-designed majors as majors to improve students' self-directed learning ability, ensure selection of majors, and expand participation in curriculum management. <Pukyong Today>