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다산의 매력에 50년 풍덩 빠진 이의 말은(What is the lesson of a man who has been attracted by the charm of Dasan for 50 years?)
작성자 대외협력과 작성일 2019-06-13
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다산의 매력에 50년 풍덩 빠진 이의 말은(What is the lesson of a man who has been attracted by the charm of Dasan for 50 years?)
대외협력과 2019-06-13 456

유네스코가 2012년 올해 기념해야할 인물로 지정한 네 사람은 누구였을까?

바로 정약용, 루소, 헤르만 헤세, 드뷔시였다. 

그 해 정약용은 탄생 250주년이었고, 루소는 탄생 300주년, 드뷔시 탄생 150주년, 헤세는 작고 50주년이었다.

부경CEO행복인문학콘서트 올해 5번째 강좌의 주인공이 바로 조선 후기 대학자인 다산 정약용(1762~1836)이었다.
 
6월 13일 오전 7시 부경대학교 미래관 2층 소민홀에서 부‧울‧경 CEO 100여명이 참석한 가운데 열린 이날 강좌의 강사는, 다산의 매력에 50년 동안 빠져 살고 있는, 자타가 공인하는 최고의 다산 전문가 박석무 다산연구소 이사장(77)이었다.


△ 열강하는 박석무 이사장. ⓒ사진 이성재(홍보팀)
200여 년 전 인물 다산을 이 새벽에 호명해야하는 이유는 무엇일까?

박 이사장은 “다산은 천재적인 두뇌의 소유자로 부지런히 공부하고 연구해서, 18년간의 유배생활 속에 500권이 넘는 저서를 남긴, 역사에서 찾아보기 힘든 특별한 인물.”이라고 압축적으로 소개했다.

그런 다산 정신의 요체는 무엇일까?

박 이사장은 “다산의 정신은 그의 대표저술 제목인 ‘목민심서(牧民心書)’의 ‘목민(牧民)’이라는 글자에 들어있다.”고 했다.

‘목(牧)’에는 어떤 뜻이 숨어있을까?

그는 “승냥이나 호랑이의 피해로부터 어린 양들을 보호해주는 일이 목(牧).”이라고 말했다.

그러면서 그는 “당시 토호들의 깡패 같은 행위는 일반 백성에게는 승냥이나 호랑이나 마찬가지였다. 그러니까 ‘목(牧)’은 백성들을 통제하고 다스린다는 뜻이 아니라 백성들이 편안하게 살 수 있도록 보호하고 부양해주는 것을 강조한 것.”이라고 밝혔다.

박 이사장은 “권력 앞에 백성들이 벌벌 떨어야했던 무소불위의 시대였다. 그 당시 힘없는 사람 괴롭히는 토호 세력들을 손댈 사람은 없었다. 요즘 같으면 몰라도 200년 전에 승냥이나 호랑이로부터 양을 보살피듯 토호들로부터 백성을 보호하고 부양해야한다는 말은 결코 쉽게 할 수 있었던 말은 아니었을 것.”이라고 말했다.

그는 “지금 우리 사회는 그때와 얼마나 다르게 변했을까?”라면서, 우리 사회의 블랙리스트, 장자연 사건 등을 거론했다. 그는 “목민관들, 관리들이 자기 자리를 지키기 위해 백성들을 속이고 괴롭히면서 나쁜 짓을 하고 있지 않은지 성찰해야한다.”고 강조했다.

‘목민심서(牧民心書)’라는 네 글자 중 다산이 말한 ‘민(民)’은 누구를 말하는 걸까?

박 이사장은 “다산은 ‘목민심서’에 보호하고 보살피고 부양해야할 6부류의 ‘민’을 콕 집어 제시했다.”고 말했다.

그것은 바로 △노인, △유아, △어렵게 사는 사람(홀아비, 과부, 고아, 독거노인), △질병에 고통 받는 사람(중병인, 장애인), △초상이 난 사람, △재해를 당한 사람 등이다.
 
박 이사장은 “이들 6부류의 ‘민(民)’을 사랑하고 보살펴주고 부양해 주어라, 그것이 목민관의 임무다, 그것이 지도자의 역할이다, 이것이 바로 다산의 애민정신이자 다산이 설계한 복지정책.”이라고 밝혔다.

그는 “다산은 궁극적으로 백성들이 가난이나 질병으로부터 벗어나 편안하게 사는 나라, 자유롭고 공평한 세상, 요순시대 같은 유토피아를 추구했다.”이라면서, “그것을 못하는 이유를 찾아서 해결하자는 것이 다산의 주장.”이라고 말했다.

다산이 그 당시 바라본 조선의 모습은 어땠을까?

‘세상이 썩어 문드러진 지 오래다. 털끝 하나 병들지 않은 데가 없다. 지금 당장 개혁하지 않으면 나라가 망할 것이다!’

그럼, 그런 나라가 망하지 않게 하는 다산의 처방은?

박 이사장은 다산의 세 가지 처방을 소개했다.

1.생각을 바꾸자. 즉 성리학이라는 이론을 실학으로 바꿔 삶의 태도와 정신을 뜯어고치자.
2.법과 제도를 고친다.
3.기술 개발로 국부를 증진한다.

박 이사장은 “당시 기술을 천시하던 시대에 기술 개발만이 살길이라는 다산의 선견지명은 놀랍기만 하다.”면서, “기술을 개발해서 국부를 증진시켜 부패를 방지하고 백성을 편안하게 살게 하자는 다산의 정신은 지금도 유효하지 않는가.”라고 반문했다.

그는 “다산의 저서 500권 안에는 사람이 사람으로서 해야 하는 것이 무엇인지, 사람답게 살아가는 일이 무엇인지에 대한 지혜가 가득하다.”면서, “이것이 우리가 당장이라도 다산의 책을 읽고 다산의 정신을 배워야하는 이유.”라고 강조했다.

다산 전문가인 박 이사장이 추천한 다산의 책 한 권은 ‘유배지에서 보낸 편지’였다. 한자로 된 다산의 글을 그가 직접 번역한 것이다.

그는 “이 책은 부모에 대한 효도가 무엇인지, 형제간 우애가 무엇인지, 삶을 어떤 자세로 살아가야 하는지에 대한 다산의 보석 같은 통찰이 가득하다. 인문학의 보물창고라 할 수 있다.”고 덧붙였다.

이 책 속에 있는, 다산이 아들에게 보낸 편지를 잠깐 읽어보자.

『참으로 술맛이란 입술을 적시는 데 있다. 소 물 마시듯 마시는 사람들은 입술이나 혀에는 적시지도 않고 곧장 목구멍에다 탁 털어 넣는데 그들이 무슨 맛을 알겠느냐?

술을 마시는 정취는 살짝 취하는 데 있는 것이지 얼굴빛이 홍당무처럼 붉어지고 구토를 해대고 잠에 곯아떨어져 버린다면 무슨 술 마시는 정취가 있겠느냐?

요컨대 술 마시기 좋아하는 사람들은 병에 걸리기만 하면 폭사하는 사람들이 많다. 주독(酒毒)이 오장육부에 배어들어가 하루아침에 썩어 물크러지면 온몸이 무너지고 만다. 이거야말로 두려워할 일이다.

나라를 망하게 하고 가정을 파탄시키거나 흉패한 행동은 모두 술 때문이었기에 옛날에는 뿔이 달린 술잔을 만들어 조금씩 마시게 하였고 더러 그러한 술잔을 쓰면서도 절주(節酒)할 수 없었기 때문에 공자께서는 “뿔 달린 술잔이 뿔 달린 술잔 구실을 못하면 뿔 달린 술잔이라 하겠는가?”라고 탄식하였다.

너처럼 배우지 못하고 식견이 없는 폐족 집안의 사람으로서 못된 술주정뱅이라는 이름을 더 가진다면 앞으로 어떤 등급의 사람이 되겠느냐?

조심하여 절대로 입에 가까이 하지 말거라. 제발 이 천애(天涯)의 애처로운 아비의 말을 따르도록 하라. 술로 인한 병은 등에서도 나고 뇌에서도 나며 치루(痔漏)가 되기도 하고 황달도 되어 별별 기괴한 병이 발생하니 한번 병이 나면 백가지 약도 효험이 없게 된다. 너에게 바라고 바라노니 입에서 딱 끊고 마시지 말도록 하라.』 - <유배지에서 보낸 편지> 중에서. 정약용 지음 박석무 편역, 94쪽

<부경투데이>


△ 강연이 열리고 있는 미래관 소민홀의 모습.

"Mok (牧), protecting lamb from coyotes and tigers!"
A review of <Pukyong CEO Happiness Humanities Concert> Lecture 67th, about the Chairman of the board, Park Seok-moo

Who were the four people that UNESCO designated as a figure to celebrate this year?

They were Jeong Yak-yong, Rousseau, Hermann Hesse and Debussy.

That year was the 250th anniversary of the birth of Jeong Yak-Yong, and Rousseau was the 300th anniversary of his birth, the 150th birthday of Debussy, and the 50th anniversary of Hesse.

Pukyong CEO Happy Humanities Concert, the fifth lecture of this year was Jeong Yak-yong, his pen name, Dasan (1762~1836), a great scholar in the late of Joseon Dynasty.
 
The lecturer of the lecture about 100 people of Busan‧Ulsan‧Gyeongnam attended at Somin hall, 2nd floor of Mirae Building at Pukyong National University at 7 am on 13, June, was Park Seok-moo, chairman of the Dasan Institute (77yr old), he is acknowledged to be the best Dasan expert who has been accustomed to living in the charm of Dasan for 50 years.

Why do we have to call Dasan, the person 200 years ago, at daybreak?

Mr.Park made a pithy remark, "Dasan is a special person who is hard to find in history, because he has studied and researched diligently as he was a genius brainer, and has left more than 500 books in 18 years of exile."

Then, what is the key factor of such Dasan spirit?

Mr.Park said, "The spirit of Dasan is contained in the letter 'Mokmin(牧民)’of the 'Mokmin Shimseo' (牧民心書 means, 'Mind of Governing the People'), the title of his representative book.

What is meant by 'Mok (牧)'?

He said, "The Mok (牧) is to protect the lamb from the damage of the coyote or the tiger."

"At that time, the gangstering landed gentry was like a coyote or a tiger to a common people. So, 'Mok' does not mean to control and rule the people but to emphasize protecting and supporting the people to live comfortably.", he explained.

"It was a period of absolute power in which the people had to fear in front of the power. At that time, no one would stop the landed gentry forces tormenting the weak. It would not have been easy to say that to protect and support the people from the landed proprietor, just like 200 years ago, to take care of the sheep from the coyote or tiger."

"How has our society changed from that?" He talked about blacklists and Jang Ja-yeon case in our society. He emphasized, "Governors and officials should reflect on whether they are doing bad things by deceiving and harassing people to keep their place."

What is the meaning of 'Min (民)' that Dasan tells among the four letters 'Mokmin Shimseo (牧民心書)'?

Mr.Park said, "Dasan presented six types of 'Min' to protect, care for and support the 'Mokmin Shimseo'."

They are: △ old people, △ infants, △ people in difficulties (widower, widows, orphans, elderly people living alone) △ people suffering from illnesses (people with serious illnesses, people with disabilities) △ people taking into mourning △ people suffering from disasters.
 
Mr.Park said, "Love, care, and support these six types of Min (民). It is the mission of the governor. That is the role of the leader. This is the spirit of love for the people and welfare policy designed by Dasan."

He said, "Dasan ultimately pursued utopias such as a country where people live comfortably and free from poverty and disease, a free and fair world, and years of peace," and added, ""It is a claim of Dasan to find out why we cannot do it and solve it."

What about the appearance of Joseon from the viewpoint of Dasan at that time?

'The world has been rotting for a long time. There wasn't a thing that wasn't sick. If we do not reform right now, our country will perish!'

So, what was the prescription of Dasan that will not let such a country perish?

Mr.Park introduced three prescriptions of Dasan.

1. Change our mind. Let 's change the Neo-Confucianism to Silhak (practical learning) and correct the attitude and spirit of life.
2. Revise laws and systems.
3. Promote national wealth through technology development.

Mr.Park said, "Dasan's foresight that technology development alone will live in the age of neglecting technology is amazing." He asked back, "Is not the spirit of Dasan still in place to develop technology to promote national wealth to prevent corruption and to make people comfortable?"

He said, "In the 500 books of Dasan, there is a lot of wisdom about what a person should do as a man, and what it is like to live like a man." and he emphasized, "This is why we need to read the book of Dasan and learn the spirit of Dasan right now."

A Dasan's book recommended by Park, the Dasan expert, was 'A letter from an exile'. He translated the text of Dasan in Chinese characters to Korean directly.

He explained "This book is full of Dasan's gem-like insights into what it is like to be a parent, what the brotherly affection is, and how to live life. It is a treasure house of humanities."

Let's take a moment to read the Dasan's letter to his son in this book.

『"Indeed the taste of liquor is in soaking your lips. Those who drinks as cows drink water, not soaking in their lips or tongues, but pour liquor straight into their throats, how do they know the taste?"

Drinking is a bit of a mood to little drunk, but if the face gets as red as beetroot, throws up, and falls asleep, what drinking mood is there?

In short, among people who like drinking, there are many people who get infected if they get sick. If an alcoholic poisoning (酒毒) is absorbed into the stomach and rotten overnight, the whole body goes collapse. It is a terrifying thing to do.

It was because of alcohol that the country was ruined, the family break down, and the wicked behavior, so in the old days, a horn shaped cup was made to drink alcohol. Because they could not control themselves while they use the cup, Confucius said, "If a horn-shaped cup cannot serve as a horn-shaped cup, would it be named as a horn-shaped cup?"

What kind of person will you be if you have the name of a bad drunk as a person of a family who does not learn like you?

Be careful and never get close to your mouth. Please follow the words of this pathetic father. The illness caused by alcohol comes from the back and the brain, and it becomes anal fistula and jaundice, which causes a paradoxical disease and once you get sick, there will be no effect for one hundred medicine. I hope and wish you again. Stay away from drinking, never drink.』- In <A letter from an exile>. Written by Jeong Yak-Yong, edited translation by Park Seok-moo, page 94.  <Pukyong Today>