관광지 성공여부 예상 방법은? (How do you predict the success of the tourism destination?) | |||
작성자 | 대외협력과 | 작성일 | 2020-10-23 |
조회수 | 521 |
관광지 성공여부 예상 방법은? (How do you predict the success of the tourism destination?) | |||||
대외협력과 | 2020-10-23 | 521 |
사업환경과 경쟁우위라는 두 요소를 활용해 관광목적지의 경쟁우위(competitive advantages)를 평가할 수 있다는 연구결과가 나와 주목받고 있다. 부경대학교 설훈구 교수(경영학부)가 발표한 논문 ‘관광목적지의 사업환경 및 경쟁우위 측정도구 개발(Measurement Development for Tourism Destination Business Environment and Competitive Advantages)’이 그것. 지난 10월 16일 SSCI(사회과학인용색인)급 국제학술지 <서스테이너빌리티(Sustainability)>에 게재된 이 논문은 관광목적지의 경쟁우위를 측정할 수 있는 측정도구를 개발, 제시해 관심을 모았다. <서스테이너빌리티>는 학술영향력지수가 2.79점(3점 만점)인 사회과학 분야 최상위 학술지다. 설 교수는 이번 논문에서 관광목적지의 성공을 위한 경쟁우위 요소를 파악하는 데 어려움이 많다는 점에 착안, 사업환경과 경쟁우위를 측정하기 위한 각 지표들을 도출해냈다. 연구결과에 따르면 관광목적지의 사업환경 지표로는 역동성, 적대성, 격변성, 투자성, 정보기술, 거버넌스 등 6가지로 나타났고, 경쟁우위 지표는 방어성, 지역 수용성, 접근성, 가격합리성, 독특성, 지원성, 이미지 지속성 등 7가지로 나타났다. 설 교수는 논문에서 “관광목적지의 관리자는 이 같은 사업환경 요소와 경쟁우위 지표를 통해 다른 경쟁 관광목적지에 비해 어떤 경쟁우위요소가 있는지 파악할 수 있어 관광지의 성공여부를 예상하는 것이 가능하다.”고 설명했다. 그는 “최근 관광지마다 많은 관광객 유치를 위해 경쟁을 펼치는 상황에서 이번 연구결과가 관광지의 경영전략을 수립하는 데 상당한 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.”고 말했다. 한편 설 교수는 한국연구재단의 중견연구과제의 일환으로 4년여에 걸쳐 연구를 진행해 이번 성과를 거뒀다. <부경투데이> The results of research showing that the competitive advantages of tourism destinations can be evaluated using two factors, business environment, and competitive advantages, are drawing public attention. The thesis, Measurement Development for Tourism Destination Business Environment and Competitive Advantages, released by Professor Sul Hoon-ku (Division of Business Administration) of Pukyong National University is the research paper. This paper, which was published in the SSCI (Social Science Citation Index)-level international journal <Sustainability> on the 16th of October, received academic attention by developing and presenting a measuring tool that can evaluate the competitive advantage of tourism destinations. <Sustainability> is the top academic journal in the field of social science with an academic impact factor of 2.79 points (out of 3 points). In this paper, focusing on the fact that it is difficult to figure out the competitive advantage factors for the success of tourism destinations, Prof. Sul elicited each indicator to measure the business environment and competitive advantage from here. According to the research results, 6 indicators of the business environment for tourism destinations were dynamism, hostility, turbulence, investment, information technology, and governance. In addition, 7 indicators of competitive advantage were resistance, regional acceptability, accessibility, cost justification, uniqueness, supportability, and image consistency. Prof. Sul explained in the thesis, "Managers of tourism destinations can predict the success of tourism destinations as they can figure out what competitive advantage factors they have compared to other competitive tourist destinations through such business environment factors and competitive advantage indicators." He said, "Recently, as each tourist destination is competing to attract many tourists, the results of this study are expected to help establish the management strategy of the tourist destination." Professor Sul made this achievement by pursuing research over 4 years as part of the National Research Foundation of Korea's support project for mid-level researchers. <Pukyong Today> |